1 Haziran 2019

ANTALYA-GEYİKSİVRİSİ DAĞI (1715m) YENİ ALPİN KAYA TIRMANIŞ ROTASI ‘İLKEL’

(Fotoğraflar: Tunç Fındık, Cemal Zerepcan)

Geyiksivrisi Dağı, 1715 metre yüksekliği ile Geyikbayırı köyümüzün  hemen tepesinde adeta dikilir. Her gün her saat insan bu dağı ve onun harika gözüken, ışık oyunları ile devamlı değişen sarp kaya duvarlarını seyreder.. Sanırım, bu dağ burada olmasaydı, Geyikbayırı  -benim için- Geyikbayırı olmazdı. Bu sefer, 24 mayıs 2019 tarihinde dostum Cemal Zerepcan ile beraber bu dağın  kuzeydoğu yüzüzünün alt bantında yeni bir hat çıktık. Aslında hem ‘klasik rota’ ya birleşen ve kolay olabilecek alternatif  bir hat arıyorduk, hem de dağın üstteki duvarlarını boydan boya koruyan sarp  alt kayalık bantına bakmak istiyorduk, özellikle de sol taraf..  Bunun sonucunda, dağın alt kaya bantının en sol tarafında ‘İlkel’ adını verdiğimiz,  toplamı  klasik rotaya birleştiğimiz yere dek 400 metrelik, 200 metresi  4 ipli etapta III+ ile IV+ derece alpin kaya tırmanışı içeren bir rota çıkmış olduk.

Böylece kaynar sıcaklıktaki mayıs gününde, aracımızı 700 metrelerdeki Elmin yaylasına bıraktık ve doığu yönde, dağın tabanındaki çam ormanı içinden devam ettik. Bir kere ormana girince dağ hemen hiç gözükmüyor ve istediğiniz noktaya varmak sorunlu olabiliyor.. Ancak sorun yok, nasılsa  görmeye gezmeye gidiyoruz. Sırtımızda ufak bir duvarı çıkacak kadar ip ve  donanım da var ayrıca, toplam 3 litre su ile beraber. Beklentimiz, burada çıkacağımız bir hattı bir şekilde  klasik rotaya birleştirip oradan yürüyerek inmek, ki öyle de yaptık.

Tahmini olarak –el yordamı ile diyelim-  vardığımız yerde (yani alt kaya bantının sol kıyısına yakın) orman içinde giderek dikleşen kayalık, taşlı  dere yatakları ile uçuruma dönüşen yerlere vardık. 300m kadar irtifayı basit serbest tırmanışla geçtik  (II, bazen III) ve  sonunda bir kuleye dayandık,  ipli tırmanış burada başlayacaktı. Böylece ilk ip boyunu bu belirgin kulenin sağ tarafındaki baca- kulvarda yaptık. Çalılarla bezeli, yosunlu bir dik giriş veren ilk ip  boyu bir sete çıktı (1.ip: III+, IV- 30m). Set yapısından aynı doğrultuda yukarı devam eden bacamsı çatlak bizi bu sefer geniş ve ormanlık bir sete ulaştırdı (2.ip: IV+ 55m). Bu sette az sollu yukarı gidince (50m kadar)  bir kaya duvarına vardık ve bunu  sol yöne  çapraz bölen rampamsı yapıyı bir sırta kadar  tırmandık (3.ip: IV- giriş, geneli III+, 50m). Sollu uzanan rampamsı sırt/kulvar, bir yüzey ile devam etti ve tepede yattığı  omza vardı (III+, 65m). Burada ipi topladık ve sırtın devamındaki geniş düzlüğe 100m kadar basit etapla (II) çıkıp,  sırtın sağına alçalarak giden ve bir duvarı bölen  setli rampaya girdik. Rampanın bittiği yerde sağ çanağa iniş için bir ağaçta yardımcı ip bıraktık ve 25m ip inişi ile sağ çanağa vardık. Bu çanaktan 100m kadar irtifa alarak  geniş sağ sırta çıkıp, sonra sağlı alçalış ve yan geçiş, ardından  yürüyüşle klasik rotaya çentikte (kuzeybatı ve kuzeydoğu duvarlarının ayrıldığı sırtın çentiği) bağlandık. Gerisi, işaretli patikadan tabana hızlıca inişti.

Bu rota beklediğimiz gibi ‘kolay’ bir tırmanış olmadı, ip açmak gerekti, tırmanış alpin tarzda kaya tırmanışı idi ve maksimum IV+ derece zorluktaydı, dağ botları ile tırmandık. Rota bulması kolay değil, çünkü ufku görmek çok mümkün değil. Dağın bu kuzeydoğu yüzü lt kısmı oldukça otlu ve ağaç örtüsü kuvvetli, tabi bu ağaçlardan emniyet almak konusunda faydalı oluyor. Tırmandığımız baca-çatlak-kulvar etapları kum- yaprak  artığı ve yosun doluydu. Yine de kaya kalitesi  genelde iyiydi ve kaya (setler ve dere yatakları dışında) genelde sağlamdı. Özellikle inişte klasik rotaya birleşmek işi çok daha kolay kıldı. Yorum olarak, zahmeti nedeniyle nadiren tekrar edilecek, yaklaşımı biraz dertli ve pek de çekici olmayan bir alpin kaya tırmanışı rotası oldu!

A NEW MULTİ PITCH ALPINE ROCK CLIMB ON THE NORTHEAST FACE LOWER CLIFF OF GEYIKSIVRISI PEAK, ANTALYA

With my friend Cemal Zerepcan from Antalya, 24th may 2019 we have climbed a new line on the lower half of the  northeast face of Geyiksivrisi Peak (1715m) in Geyikbayiri village, Antalya. The route is an alpine rock route, total 400m climbing on vegetated, crumbly rock walls and gullies, with 200m and 4 pitches of technical part, of grades III+ to IV+ max. It is not easy to find the route as the terrain is complex and full of forest cover. Anyway, sure it is not an attractive line, nevertheless another addition to the lines of  easier apine climbs on this face.We climbed the route with mountain boots and named it ‘İlkel’ meaning ‘savage’.

Bu yazı yorumlara kapalı.