24 Eylül 2017

ANTALYA- SİVRİDAĞ YENİ GELENEKSEL ROTA ‘MÜKAFAT’

(Fotoğraflar: Tunç Fındık, Cemal Zerepcan)

İşte Antalya’da  yaz sıcağı ve neminin azalmasıyla, tekrar Sivridağ sezonu açılır gibi oldu. Gibi oldu diyorum çünkü 23 eylül 2017 yine de sıcak bir gündü. Feslikanda tırmanacakken fazla rüzgarlı sabahta Sivridağ’a uzanalım dedik arkadaşım Cemal Zerepcan ile, ve bir kez daha, cumartesi günü olmasına karşın tamamen  bomboş bir Sivridağ bizi karşıladı. ‘İyi ki Avrupa’da değiliz, burada bin kişi arasında rolta çıkmaya çalışırdık!’ derken,  kayaların tabanındayız.. Ne yapsak bugün? Tipik sorumuzun cevabını Sivridağ’ın en klasik bölümü olan  ‘Sinema Perdesi’nin yakınında bulduk: ‘Sinema Perdesi’ ve ‘İkiz Akıntı’ sektörleri arasındaki geniş mahmuzumsu yüzde  olası bir rota.. Yılmaz Sevgül dostumuzun ‘Antalya’da Geleneksel Tırmanış’ kitabından bildiğimiz kadarıyla bu mahmuz-sırt yapısının en sağ sırtının yakınında ‘Çaylak’ adında bir rota çıkılmıştı ve bu rota mahmuzun bittiği devasa sete dek 400m kadar uzanıyordu. Bizim gözümüzde ise, o gün bu mahmuzun en sol tarafından başlayan hat vardı. Ayrıca, bu yine de sıcak yaz gününde 3-4 ip boyu uzunluğu geçmeyelim demiştik. Kaya kalitesi de aşağıdan  fena gözükmüyordu. Böylece çift ipe girdik, malzemeleri  kuşandık ve gri temiz kayada  tırmanışa başladık.  Kaymak gibi, arada dikleşen ama asla aşırı zorlaşmayan, emniyet imkanı mükemmel kayada  eğlenceli bir alpin kaya tırmanış rotası çıktık ve aynı rotadan iple indik. ‘Mükafat’ adını verdiğimiz, toplamı IV+ derece zorlukta, 180m ve üç ip boyu, süre olarak  iki buçuk saat kadar tutan bu tırmanışın basit tanımlaması şöyle:

1.ip boyu: Mahmuzumsu sırtın  sol kıyısına yakın (‘Sinema Perdesi’nden 30m kadar sağdaki) belirgin  payandanın sağından başladık ve slab yüzeylerden tırmanışla   yüzün bu kısmını bölen çıkıntı bir sırt hattına vararak (gevşek bloklara dikkat) bunu tırmandık ve solundan aşağı kolay, belirgin bir kulvar inen sette istasyon, 60m IV+

2.ip boyu: Yüzeylerden tırmanışla sağlam kayada başladık ve  bir sete çıktık; bunun üzerinde devam eden bacamsı oluk ve ardındaki harika, kumssati dolu yüzeyler ile uzun ve dar, en sol ucunda  iri ardıç olan sete çıktık (istasyon kumsaatleri), 60m, IV+

3.ip boyu: Sette 3-4m sola geçip dik slab yüzeydeki delik ve oluklardan tırmanışla ip boyu sonuna dek tırmanıp, kumsaatinde kalın ip bıraktığımız  ufak sete vardık, 60m, IV+

Rota buradan sonra fazla yatık ve kolay bir hal alıyor, biz de devam etmedik.  Elbette istenirse 200m kadar  kolay tırmanışla yukarıdaki  büyük sete çıkılıp, sağa geçişle klasik rota sırtından da inilebilir.

İniş: Aynı rotadan iple yaptık. Üstteki iki adet 60’ar metrelik  ip boyu, emniyet istasyonunda kullanılan kumsaatlerinden iniliyor (üstte kalın ip, altta ikişer kat ince ip bıraktık). Alttaki son ip boyunda aşağı bakarken sağa uzanan kolay kulvarda biraz serbest inişle (40m kadar  çürük kayalar içeren II, III derece ) son 15m’de settteki bir boynuza ip bırakarak iple indik ve zemine ulaştık.

Yorum olarak kısa günün karı, genelde dik ama güzel tutuşlu, etap etap daha dikleşip zorlaşan,  homojen derecede tırmanış veren (ne zor ne kolay), emniyet imkanı  iyi (heryerde istediğinizden çok miktarda kumsaati ve yaylı tıkaç çatlakları ile) ve kaymak gibi sağlam, tutuşlu ve bıçak gibi-satırvari keskinlik ve şekildeki kaya yapısında bir rota oldu. Tabii ki, bazı etaplarda  görülen gevşek ve  büyük bloklara dikkat etmek gerekiyor- tın tın ses veren ve asılırsan gelecek gibi duran  bolca blok var… Rotada otluluk (kuzeye bakan birçok  geleneksel rotada olduğu üzere) sorun oluşturmuyor, kaya olabildiğince temiz. İple inişi de düşünerek 60 metrelik çift ip kullanmak akıllıca olur; malzeme olarak tam set telli takoz (stopper) ve yaylı tıkaç (friend) ile bol, mesela 10-12 kadar uzun perlonbant halkası (genelde 60cm ve  birkaç 120cm)  idealdir. Rotada emniyet imkanı zaten  iyi olduğu için  sikke taşımaya ve kullanmaya hiç gerek yok.

Kısaca, bu tırmanış manzarası ve yerden yüksekliği ve akıcılığı  ile adeta bir mükafat niteliğinde bir geleneksel rota tırmanmış olduk! Sivridağ ve çevresinde o kadar çok iş var ki yapacak, artık  bir dahaki sefere sıra hangisine gelirse.

A new traditional multi pitch climb on the wide and tall east face of Antalya’s  well-known Sivridağ Peak, that we named ‘Mukafat’ (3 pitches and 180m long, IV+ grade UİAA). This new route is  on a steep slab of wonderful quality, fully featured white-grey limestone, with many threads for belays and sharp, knife-like holds. Never extreme, but never  without exposure and in a homogenous grade, it is a nice short half day climb  with perfect views of the Sivridağ valley and distant Antalya. The rappel stations are generally on threads, and  rappelling  along the same route brings one to the ground..