22 Kasım 2017

KAÇKAR DAĞLARI-HIZARKAPI TEPE (3300m) BATI YÜZÜ ÇIKIŞI

(Fotoğraflar: Tunç Fındık)

Kaçkar’da Kemerli Kaçkar zirvesine çıktıktan sonra ertesi gün, 17  kasım 2017 tarihinde, dostum Serdar Topaloğlu ile beraber, yakınlardaki bir zirveye kısa bir antrenman çıkışı yapalım  dedik. Güneşin yaylaya ilk  vardığı rüzgarlı sabah  saatlerinde yola düşerek güneye, Lale Gediği (veya Hevek Aşıtı olarak da bilinir) yönünde yükselmeye başladık. Amacımız 3100m’deki Kızılgedik Aşıtı’nın  kuzeyinde kalan kayalık, belirgin  zirveye çıkıştı ancak bu dağın adını  bilmiyorduk.  Üçgen şekilli olmakla beraber sarp gözükmeyen  bu dağın kuzeyinde oldukça geniş bir kar  çanağı vardı ve  bu çanak da  ünlü Altıparmak (Libli) dağının kuzeyine aşan Dargovit Aşıtı’na doğrudan bağlanıyordu. Biz batı yüzde, sırf yürüyüş olmayan ama çok zor da olmayacak  bir rotadan zirveye çıkıp Kızılgedik’e inişi hedeflemiştik.  Soğuk sabahta  Kızılgedik’e çıkan boğazın tabanına vardık ve burada  krampon takarak  dağın batı yamacına giren karlı yamaçlara  sardık. Hava yine  açık ve güzeldi- ardımızda  Kemerli, Mızraklı ve Acovit’in oluşturduğu masifin  arkasında, oldukça  uzaklarda Verçenik gözüküyordu.  Hava koridorunda batı-doğu yönünde 10.000 metreden gelip geçen yolcu uçaklarının  göklere çizdiği  yoğunlaşma bulutları  altında, maksimum 35-40 derece eğimli kar-buzdan tırmanarak yükselerek 3000m’lerde dağın zirvesini  boylu boyunca koruyan kayalık banta geldik. Burada bir kaya setini izleyerek sağlı  gidişle vardığımız darca bir kar-buz kulvarında 60m kadar tırmanış (maksimum 40-45 derece eğim, M2 miks) bizi zirve sırtının kıyısına ve ardından da  neredeyse 3300 metredeki  zirveye çıkarttı. Bu dağın adını bilmiyorduk (adı olmayabilirdi de tabi)  ama doğusundaki  Hızarkapı  geçidine istinaden  Hızarkapı Tepesi olarak tanımlandığını  sonradan kackar.org sitesinden  Yılmaz Seferoğlu arkadaşımızdan öğrendim. Güneydeki Kızılgedik tarafına çok net olmasa bile erişim  vardı ve buradan  daha önce çıkıldığı belirgindi.  Zirveden çok yakındaki  3492m’lik Altıparmak (Libli) Dağının ve kuzeydeki  boğazların çok iyi manzaralarını seyrettik.  Velhasıl, birkaç saat süren manzaralı ve krampon  kullandıran kısa bir antrenman tırmanışı oldu; inişi ise kısa dik etaplardan inerek, geneli çarşak ve kar yamaçlarından Kızılgedik Aşıtına ulaşarak  yaptık.

Ve dönüş vakti! Yaylada geçen soğuk ve güzel bir gecenin ardından  ertesi sabah sevgili Yalçın Şahin abimizin Çamlıhemşin’in  Sırt köyündeki muazzam manzaralı evinde onları ailecek ziyaret ettik. Hava hala çok iyiydi ve bu Kaçkar  dağ gezimizin tadı damağımda kaldı gerçekten. Yakında tekrar- başka yerlere de tabii.

In our second climbing day in Kackar range, 17th  november 2017,   with my friend Serdar Topaloglu we climbed a peak  (well, we described it like that, but it has no prominent name really) called Hızarkapı Peak, after the high pass at its eastern side, and this peak is  located at the southeastern side of the Avusor pasture.  From the pasture of Avusor,  we took off towards south in the windy morning  and then took on to the  moderate western  ice-snow slope of this triangular peak, to gain the  prominent rockband that  bars the route at the upper region.  We were able to find a way thru this rockband in the form of a   60m long snow gully that got us to the  summit ridge and to the summit itself.  This peak had an altitude of almost 3300m and it is readily  attainable from the easier rocky scree ridges on the south side, from a  obvious pass called Kızılgedik, which was our descent route for the day.

Thus, this was an interesting alpine dayclimb with some smattering of easy to moderate snow, ice climbing and easy rock steps, with great views of the Kackar range allover.