28 Şubat 2017

VAN-EREK DONMUŞ ŞELALESİ İLK ÇIKIŞI

01020304 050607

(Fotoğraflar: İsmail Demir, Ethem Çalışkan, Tunç Fındık)

Gelelim Van’da gönlümüzü çalan şelaleye. Van’ın ardında yükselen ve göründüğünden çok daha karmaşık, geniş, kayalık, birkaç zirveli Erek Dağı’nın (3200m) kuzeye bakan bir vadisindeki kayalık boğaz sonunda bulunan ‘Erek’ donmuş  şelalesi..

Erek Şelalesi, bölgedeki dağcıların yazın uğrak yeri ve çok yeşil bir mekanmış meğerse. Kışın da bu tarzda donduğunu her nasılsa yıllar önce bir grup fotosunda görmüştüm ama bunun Erek şelalesi olduğunu ancak bu yıl öğrenebildim.

Van bölgesindeki  son tırmanış günümüzde ben, Doğan Palut, Gilberto Merlante ve Kürşat Öztürk’ten oluşan ekibimize yol gösteren Patika kulübünden güzel  dostlarımızla beraber yola düştük ve Van merkezden yarım saat bile sürmeyen bir araç yolculuğu ile Erek  dağının  tabanına vardık. Burada, yolun sonunda bir türbe olduğu için yol açıktı..

1950m’den başladık ve bazı yerlerde oldukça batarak iki saat kadar sürede 2200m’lerdeki şelaleye ulaştık. Boğazın içi ve yamaçlarından geçilen bu yaklaşım yürüyüşünde dikkat etmekte fayda var,  çünkü biraz daha farklı (veya çok) kar koşullarında bu boğazda ciddi  çığ riski kesin olacaktır, keza bu sefer de dikkatlice ilerledik ve şelaleye çok yakın eski bir çığın kalıntısı üzerinden geçtik.

Şelale arkasına da dolaşılabilen ama yere çok geniş oturmuş kalın bir dikey sütundan oluşuyordu ve tam ortasını bölen bir yatay çatlak vardı, ama durumu çok stabildi.Biraz incelemenin ardından    malzemeyi kuşandık, ipi açtık ve..  26 şubat 2017 tarihinde Van’ın (şimdilik) en güzel donmuş şelalesinin ilk çıkışını  yaptık. WI4 zorluğunda  ve 28m uzunluktaki şelale gerçekten kaliteli buzdan oluşuyordu ve tırmanış, en son kısma dek tamamen dikti.

Ben ve Gilberto Erek şelalesinin  ilk çıkışını yaparken, Doğan da, Kürşat’ın kar çavlanları altında beklemesine karşın  sabırlı emniyeti ile soldaki sığ buz kulvarından başlayan ve  miks bir etapla tepede kar alanına çıkan  rotanın ilk  çıkışını yaptı: ‘Galeri Miks’ (Wİ3+, M4+ 30m). Akşam uçağa yetişeceğimiz için üzülerek kısa kesmemiz gereken günümüzün kalanı şelalede lider tırmanış ve (benim için) tabanındaki muhteşem buz mağarasında buzda serbest tırmanış ile geçti.Tadı damağımızda kaldı elbette..

Kimbilir Van ve civarında daha neler var, bu sefer sadece potansiyelin üzerindeki tozu almış olduk. Kaya ve buz için buraya döneceğimiz kesin!

Bu tırmanışların olmasının sebebi olan Ali İhsan Öztürk abimize ve Van Patika dağcılık ve doğa sporları kulübüne teşekkürler!!

A new frozen icefall route in eastern Turkey, Van, ‘Erek icefall’ (WI4 30m) at the northern valley of Mt. Erek, by Tunç Fındık, Doğan Palut and Gilberto Merlante.