17 Temmuz 2018

ALADAĞLAR-KAYACIK KULESİ YENİ ROTA ‘KARARSIZ’

(Fotoğraflar: Tunç Fındık, Mustafa Kalaycı)

Çukurbağ köyünde tembelce geçen bu sıcak yaz  gününün ikinci yarısında  geleneksel stilde çıkılacak kısa bir kaya tırmanış rotası aklımıza gelsin diye uğraştık Tafa ile. Ve tabi kaçınılmaz sonuç: bir kez daha Kayacık kulesi! Araçla yarım saatte tabanına varıp, 10 dakikada tabanına yürüdüğümüz bu kulenin batı  ve kuzeybatı yüzlerinde biraz rota bakındıktan sonra  bir rota seçtik: Dev slab etabının solundan giren ve orta kısmına, tepedeki sarı duvara ulaşan (ve sağda kalan üç farklı boltlu hatta slab etaplarında değmeyen) bir hat. Tabi buna karar vermemiz için  yakıcı öğleden sonra güneşinin alnında oldukça uzun süre oraya buraya gidip bakmamız gerekti, böylece de rotanın adı çıktı! Tırmandığımız bu yeni geleneksel hatta nihayetinde ‘Kararsız’ adını verdik (170m, 4 ip boyu, V-, VI- derece zorluk, 13 temmuz 2018)

Kısa da olsa, bir duvara girmek için öğleden sonranın ortası en iyi saat değildir çünkü geç kalıp karanlıkta inmeye uğraşmak zevkli birşey olmadığı gibi, kazaya da sebep olur. Ama işte bu gün olaylar böyle gelişti ve saat 15.30 gibi tırmanmaya başladık Tafa ile. Avantaj olarak, serin bir rüzgar güneşin yatmasıyla beraber  bizi rahatlatıyordu. Müstakbel rotamızın girişine 20m kadar basit setli tırmanışla vardık. Tipik hazırlık aşaması: ipler düzenlenir, kemer giyilir, donanım kuşanılır, en son kaya ayakkabıları veee… start!

İlk ip boyu iyi ara emniyetlerle, otlu ve  dik girişli  sağlam kayadan başladı ve zevkli, ara emniyet noktası aratan bir slab etabını çıkıp,  tepedeki bir otlu girintinin üzerindeki sete vardı (1.ip: V- 45m). İkinci ip boyu bu setten hafif sollu ve ardından dik giderek, dikey bir slab üzerinde yükselişle tepedeki bir omzun altına çıktı (2.ip: V- 40m). Buradan kısa etap yükselen sağlı traversli (bazı dev çürük ve gevşek bloklar üzerinden dikkatle geçmeyi gerektiren) etapla, sağdaki dik ve geniş baca-çatlak altına geldik (3.ip: III+ 25m) (bu noktada sol yüzey ve sağ taraftaki mahmuzda  iki  farklı boltlu rota bulunuyor). Belirgin baca-çatlağın sol kıyısındaki iri mahmuzun çatlağını tırmanıp (zevkli dik etap), bunun ucundan  tepeye dimdik  devam eden  boşluklu slab omzunu çıktım ve sağlı traversle orjinal baca- çatlağa geri girişle,  sarı duvarın tabanında bir babadan istasyon kurabildim (VI- 60m); etap çok güzel ve sağlamdı, ara emniyet ise genelde gayet iyiydi. Bu noktada artık gün batımına neredeyse bir saat vardı ve Tafa dostum da bana katılınca inelim dedik. Babaya sıkıştırdığımız kalın  ip halkasından çift iple 60m kadar indik ve slabda ortada kalan boltlu rotanın istasyonlarını kullanarak iki tam ip boyu daha inişle çarşağa değdık- tam da günün batı ufukta kaybolduğu kızıl renkli anlarda. Böylece 3 saat 15 dakika süren tırmanışın inişi de  tam 1 saat almıştı. Çift ipin ve yakınlarda boltlu istasyon olmasının faydaları:-)

Yorum olarak: Duvardaki üç boltlu rotanın solundan giren ve sol taraftaki ikisinin arasındaki baca- çatlağı çıkan hoş bir doğal geleneksel hat  oldu. Kaya sağlam, ara emniyet Aladağlar normlarına nazaran iyi. Kilit ip boyu olan 4.ip boyu dik, zevkli tırmanış sunuyor. Kısacası, kısa bir günde ne yapsak derseniz oraya gidin derim.

A new multi pitch trad route done on a fine, short afternoon on the west face of the now-well known  Kayacık Tower of Aladaglar, with my friend Tafa. This route that we named ‘Kararsız’ is 170m and  4 pitches long, with a V- and  VI- grade difficulty UIAA. This west face of Kayacık offers 3 different bolted multi pitch routes and with this route now we made, there are  3  trad multi pitch routes there.. Good rock, nice climbing on steep slabs.. what do we need more?