19 Temmuz 2010

ALADAĞLAR- KÜRŞAT AVCI DAĞI KUZEY DUVARINDA İLK ÇIKIŞ 2010

kis-resim.jpgkursat-avci-north-wall.JPGbaca2.jpgistasyon.JPG3ip.jpgsari-duvar.JPG7ip.JPGjohn-zirve-sirt.JPGtunc-zirve.JPGparmakkaya.JPGkocadolek.JPGemli.JPGdemirkazik.JPG

(Fotoğraflar için dostum John Carney’e teşekkürler!)

Geçen hafta yine sevdiğim mekan Niğde- Aladağlar’a gittim, bu sefer İngiliz tırmanıcı dostum John Carney ile beraber. İş değişikliği nedeniyle uzunca bir tatili var John’un, duvar çıkalım dedik dağda. Akşampınarı’nın yakıcı sıcak ortamında yeni bir rota çıktık, üstelik bu dağın benim için özel bir anlamı da var:  2003 yılında Demirkazık kuzey duvarında tırmanırken kaybettiğim sevgili arkadaşım Kürşat Avcı’nın adını bu dağa vermeye karar verdik. Dağ, Emli  vadisinde ormanın bitiminde Kocadölek- Akşampınarı’na varmadan sağdaki (güneydeki) duvarlı zirve ve bu dağın kuzey duvarının ilk tırmanışını gerçekleştirmiş olduk. Rotamızın adı ‘Çılgın Çobanlar’ (çılgın olan biz miyiz çobanlar mı bilemiyorum doğrusu!!) ve 350 metre kadar, 8  ip boyluk, IV- VI derece  kaya tırmanış zorluğu var.

13 temmuz günü, Kocadölek’te çoban köpekleri ve her nevi yaratık tarafından taciz edildiğimiz hafif uykulu bir geceden sonra  tembelce gerinerek rotaya girdik. Rota sonu yağışlı gelecek bir gün için biraz uzundu doğrusu. Bu geniş kuzey duvarının  solunda bir hat kestik gözümüze ve ısınma sayılacak su oluklu, Dedegölvari bir slab’ı  tırmanıp duvara girdik. Bariz sarı üçgen bir tavanın sağındaki dik / negatif baca kilit etap oldu (VI), akrobatik hamleler gerektirdi ve hatta bacanın sonundaki ara emniyeti eksik su oluğu spor tırmanışa bağlattı! Gerisi ortalama zorlukta, geneli sağlam gri ve dik  kayada devam eden rotada çatlak, slab, rampa, her tür olay vardı ve zevkli bir tırmanıştı. Yine de, rota bulma zorluğu  mevcuttu (zira aşağıdan duvarın sadece bir kısmı gözüküyordu, o da tam değil) ve rota umduğumuzdan uzun çıktı. Kuleler arasından ve sırtından  eğlenceli tırmanış- sonunda gri ve yağmur atacak gibi bir havada kolay zirve sırtlarına ulaştık ve gıpgri bir havada (yıldırım korkusu mu?) dağın geniş, kırıklı zirvesine çıktık. Şansımıza hava biraz olsun  açtı ve biz de arkada, güneydeki geniş çarşak kulvarından Direktaş boğazına koşturduk. Tırmanış  toplamda 7 saat almıştı. Yorum olarak, sağlam kayada güzel bir çok ipli rota oldu. Dostum Kürşat’ın adını hak eden,  teknik bir dağ ve onun kuzey duvarında ilk rota.

Kocadölek’teki  çobanların, Sulağan Keler’e gitmek için  Akşampınarından hortumu çekip suyu bitirmeleri ile, biz de köy istikametinde zorunlu bir dönüşe geçtik. Kötü ve ağır yağışlı devam eden havanın da zorlaması ile, haftanın kalanını Recep’in pansiyondan Kazıklı Ali Kanyonu’nda günü birlik geleneksel çatlak rotalarına giderek geçirmek farz oldu. Eller kollar kedi ile boğuşmuşçasına çizilip berelenerek ‘alpin manikür’ yapmacasına!

FIRST ASCENT on PEAK KURSAT AVCİ NORTH WALL- ALADAGLAR

Last week me and my British climbing partner  John Carney were in our beautiful  Aladag once more, to climb a new multi-pitch route. We climbed a special north face on a 2550 m. high peak on Emli Valley; as well as being a first ascent, we named the peak for my deceased climbing partner Kursat Avci, whom was lost while climbing the north wall of Demirkazik, highest peak in the region..

We have named  the route ‘Cilgin Cobanlar’ (roughly translated as ‘Crazy Shepherds’). İt is 350 m. high and  8 pitches long, the  crux pitch being VI grade UİAA. The rock is generally sound and routefinding is not so straightforward- but climbing is most enjoyable.

Crack climbing in the well-known Kazikli Ali Canyon was the order of the rest of the week as weather was not so stable. Destroyed hands, elbows and scarred skin with ‘alpine manicure’! Gardening on  the routes to the highest standards, killing green weeds and  moss with a nut key! Will this friend placement on that crumbly pocket hold?  Next time, another multi- pitch route awaits us……..