14 Eylül 2019

ALADAĞLAR- PAŞATEPE (3200m) GÜNEYBATI YÜZÜ ‘ZAHMET KULVARI’ İLK ÇIKIŞ

(Fotoğraflar: Kemal Doğan, Burak Gürer, Tunç Fındık)

Aladağlar’da 7 eylül 2019’un soğuk ve rüzgarlı  sabahında, arkadaşlarım Burak Gürer ve Kemal Doğan ile Cımbar oba yerindeki kampımızdan bir kaya tırmanış rotası tırmanmak amacıyla ayrıldık, isteğimiz boğazdan aşağıda, Paşa Tepe civarında bir rota  seçerek girmekti. Tabii ki, aklınızda net bir hat yoksa, özellikle de aşağıdan bakarak herhangi bir rotaya girmenin biraz dertli ve bol bilinmezli olduğu bir gerçektir. Biz de bu soğuk eylül sabahında (yeterince kahve içmemenin de etkisi ile olsa gerek) önce Küçük Demirkazık tarafındaki çarşaklarda  150m kadar irtifa aldık, ardından gittiğimiz yeri beğenmeyerek (!)  karşımızdaki Paşa Tepe güneybatı yüzünü oluşturan kulelerle dolu yüzü inceledik ve geri inerek buna yöneldik. Kararımız, bu geniş  yüzü bariz bölen kayalık baca-kulvar hattı ve/veya bunun vardığı iyi bir baca-çatlak güzergahına girmekti.

Cımbar boğazının tabanından 100 metre kadar çarşak çıkışı bizi dağın dikleşip kayalık bir kulvara girdiği darboğazın ağzına getirdi. İp açmadan 70-80m kadar  temiz baca-kulvarda yükseldik (III, III+) ve zurnanın son deliğine vardık; boğaz burada bir boulder taşı engeli ile kesiliyordu. Belki arkası  kolay devam eder diyerek bu engeli çıktık (IV) ve  devamında bu sefer daha uzun bir duvarla kesilen dik etap bizi durdurdu. Artık donanımlar kuşanıldı, ipler açıldı, kaya ayakkabıları giyildi.. Etaba girdim, suyla aşınmış dik, gri duvar ile devamındaki  temiz, slabımsı kaya kulvarını çıktım (IV, 30m), gerçekten zevkli etaptı ve gerisi de böyle devam etsin diye içimden geçirirken, maalesef etap devamında tekrar yattı.. ve az sonra yine bir diğer kısa engel… İpi topluyoruz, ipi açıyoruz, uzun lafın kısası, bu kaya kulvarını kah basit tırmanış, kah ip açarak tırmanışla, bazen II, bazen III ve arasıra da IV derece etaplar halinde sonuna kadar tırmandık (tabandan bitimine 500m kadar irtifa farkı). Aslında biraz da sonunda ne var bu kulvarın, sağı solu nasıl acaba  düşüncesi ile, biraz da zaten bu etaptan sola çıkarsak kısa bir geleneksel hat dışında birşey çıkmayacağını bildiğimiz için kulvarı sonuna dek devam edip, nihayetinde  Davlumbazın dağ keçileri cirit atan  geniş platosuna çıktık.. Böylece, adını ‘Zahmet Kulvarı’ verdiğimiz  yeni bir rotayı çıkmış oluyorduk. Toplam iki buçuk saatte tırmandığımız bu rota için tek bir ip, birkaç friend ve takoz ile birkaç  uzun perlonbanttan  oluşan bir malzeme seçeneği yeterli olacaktır, rota normal dağ botları ile tırmanmaya uygundur. Kaya özellikle çürük olmamakla beraber, emniyet imkanı kıttır, kayanın yapısı genel olarak kompakt ve çatlaksızdır.

Yorum olarak, manzaralı, ilginç,  ücra bir köşede kalmış ve geneli kolay, ancak bazen zevkli kaya tırmanış etapları sunan bir alpin tırmanış rotası, Paşa Tepe zirvesine farklı ve direkt bir rota..