4 Mayıs 2022

NEPAL-MERA PEAK 6476m TIRMANIŞI

(Fotoğraflar: Tunç Fındık)

Mart-nisan 2022 tarihlerinde  Nepal’de idim ve  öncelikle sevimli, müthiş eğlenceli  bir ekiple Everest ana kampı trek rotasını yürüdükten sonra, bir diğer ekiple Mera Peak (6476m) zirvesine tırmanış yaptık. Ekibim benim yanısıra Orhan Karal, Duran Üstek, Bülent Kara, Kuvvet Lordoğlu, Özgür Erdem, Türker Büyükyılmaz, Kemal Milani, Ali Haydar Elveren’den oluşmaktaydı ve üç adet de Nepalli Sherpa dostumuz, Kami, Phurba ve Nawang da yerel rehber olarak yanımızdaydı. Mera Peak, Nepal’deki  Nepal Dağcılık Birliği NMA (Nepal Mountaineering Association) üzerinden alınan ‘trekking peak’ izni altında tırmanılabilecek teknik açıdan en kolay dağlardan birisi, ancak uzak bir köşede yer alıyor. Bu dağın yaklaşım  yolu çok uzun, inişli-çıkışlı   ve gidiş geliş 100 kilometre kadar yürüyüşün yanında, bazı 4600 metrelik yüksek geçitlerden geçişle (ki, bu sefer kış sert geçtiği için bu yüksek geçitlerde çok kar vardı ve bazen zorluklar da yaşandı)  tırmanışın başladığı ana kamp olan 5050 metredeki Khare’ye varılıyor. Ancak Mera,  esas Himalaya/Everest silsilesinden daha güneyde, açıkta olduğu ve tüm dağ silsilesine karşıdan baktığı  için aynı zamanda en muazzam manzaralı  dağlardan birisi ve  herhangi bir teknik tırmanış  zorluğu içermemesine karşın, 6500 metrelere varan irtifanın fiziki/ruhi sıkıntıları  ve Himalaya’nın dillere destan soğuğu nedeniyle, normal insan için  yeterince zor bir dağ..

Velhasıl, muhteşem eğlenceli (ve çoğu ile daha önceden dünyada değişik yerlerde tırmanmış olduğum) ekibim ile  Nepal’in renkli başşehri Katmandu’da buluştuk ve yeterince goygoy ile hazırlık ardından Everest bölgesine, Lukla’ya uçmaya yeltendik. Ancak hava durumu  uçakla uçuşa izin vermeyince 10 kişi iki  helikopter ile Lukla’ya uçtuk. Bir haftalık  trek sonucunda Lukla (2800m)- Chutanga (3400m)-Zatra La geçidi (4650m)- Hinku boğazı (3500m)- Tagnag (4300m, iki gün)- Khare (5050m, ana kamp) kervan rotasıyla dağın  tabanına vardık. Bu tırmanış için olan trek muhteşem, vahşi dağ ortamlarından geçiyor ve gerçekten çok güzel.  Khare’de bir tam gün dinlenmemiz sırasında 5400 metrelere sırtlarda yürüyerek hem aklimatizasyonumuzu arttırdık hem de  karşımızda uzanan tırmanış rotamızı inceledik. Rotamız dağın kuzey geçidinden başlayan kuzey buzulundan olan ‘standart rota’ idi  ve geneli yatık kar-buz yamaçlarından oluşuyordu. Ben de bu arada 5500  metrelerde birkaç kolay kaya kulesine basit tırmanışla çıkarak kendimi eğlendirdim.

Ardındaki sabah zirve tırmanışı için çantaları sırtlandık; kayalık patikalar ile Mera-La geçidi (5300m) üzerinden Mera kuzey buzuluna çıktık ve uzun bir günde, bulutlar arasında  yüksek kampa ulaştık (5800m). Buzulun kenarında kayalık bazı kulelerde, harika bir konumda olan bu yüksek kamptan sabah ikide (yani gecenin köründe)  yola çıkışla, Mera Peak esas zirvesine (6476m) 5 saat 30 dakika saat tırmanışla, 1 nisan sabahı oldukça erkenden  vardık.  Rotamız çok geniş ve uzun  bir buzul alanı idi, genelde maksimum 25-30 derece eğimli kardan tırmandık, elbette bu büyük buzulda  açık ve gizli çok sayıda buzul çatlağı vardı. Zirve sırtındaki son 60 metrede 35-45 derece kar-buz eğiminde ip kullanarak tepeye ulaştık.  Şansımıza, zirve sabahımızda  hava muhteşemdi ve batıdan doğuya ufuk manzaramız Cho Oyu, Everest, Lhotse, Makalu ve Kanchenjunga dahil, birçok Himalaya zirvesi idi. Bu benim  de Mera zirvesine üçüncü sefer tırmanışım oldu. Dönüşümüz aynı gün Khare’ye inmemizle başladı ve geldiğimiz  trek rotasından, aynı geçitlerden geçerek  Lukla’ya dönüp, bu sefer  vakttinde uçan bir uçakla Katmandu’ya ulaştık.

Teşekkürler sevgili ekip arkadaşlarım, sizlerle beraber gezmek bir zevkti, bir sonraki maceramızı iple çekiyoruz hepimiz!

A climb up one of  Nepal’s famous trekking peaks, the 6476m high Mera Peak. Last march- april , I led my team up this very beautiful, technically easy but big and remote Himalayan peak  across Everest. 1st april 2022 we summitted  Mera Peak via standart north glacier route, a non-technical  snow climb offering  a lot of  hidden crevasses and outstanding views of the Himalayan range from west to north. That was a nice and  fun outing with a fabulous team!